انواع بیماری های درخت بادام

انواع بیماری های درخت بادام

انواع بیماری های درخت بادام

درخت بادام یک درخت مقاوم و اقتصادی است. باغداران میتوانند در اکثر زمین ها درخت بادام را بکارند و از محصول آن استفاده کنند. درخت بادام احتیاج به نگهداری زیادی ندارد اما اگر یکسری نکات را در کاشت و نگهداری آن رعایت کنید، میتوانید تا سالهای سال از میوه ی آن بهره ببرید. باید حتما زمینی که در آن قصد کاشت نهال بادام را دارید، آزمایش کنید. دقت کنید که پیش از کاشت نهال در آن خاک، گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان، فلفل کاشته نشده باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بیماری های درخت بادام بپردازیم.

بیماریهای مهم درخت بادام (باکتریایی)

  • شانکر باکتریایی :

شانکر باکتریایی ممکن است انواع درختان را بیمار کند. بیشتر درخت های بادام، زردآلو، هلو، گیلاس، انواع آلو، گوجه، سیب و گلابی در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این باکتری بیشتر در مناطق نسبتا سرد رشد میکند. نام های دیگر آن بلاست شکوفه، بلاست جوانه، خشکیدگی باکتریایی نیز میگویند. علائم ظاهری این بیماری خشکیدگی و قهوه ای شدن بافت های مختلف درخت است. روی برگ درخت نیز لکه های نکروز و غربالی می‌افتد و سطح میوه مایع و لزج میشود.
کاهش چشمگیر محصول و ترشح صمغ روی جوانه ها از نشانه هایی است که با مشاهده ی آن ها فورا باید اقدام به درمان درخت خود کنید. برای درمان این بیماری حتما شاخه های شکسته و بیمار را جدا کرده و از باغ دور کنید. همچنین میتوانید از محلول پاشی شیمیایی مخصوص روی درخت در سه نوبت استفاده کنید. بار اول در فصل پاییز و همزمان با ریزش برگ ها، بار دوم زمان تورم جوانه های گل، بار سوم بلافاصله پس از ریزش گلبرگ و تشکیل چغاله.

شانکر باکتریایی
  • برگ سوختگی:

در بین بیماریهای نهال بادام این بیماری ممکن است اوایل تیر تا اواسط مرداد بر روی درخت ظاهر شود. از علائم ظاهری آن سبز خاکستری شدن نوک و حاشیه برگ ها است. مرز قسمت سوخته میتواند با هاله زرد یا بدون آن باشد. برگ سوختگی طی چند سال برای درخت پیش می‌آید و علائم آن در سالهای مختلف شدت پیدا میکند. در سال اول معمولا روی یک شاخه دیده میشود. در سال دوم شاخه های دیگر را نیز درگیر بیماری میکند. درسال سوم یک تغییر رنگ روی تمام برگ های درخت دیده میشود و نشان میدهد که این بیماری شدت گرفته و کل درخت را درگیر کرده است. بهتر است با مشاهده ی اولین نشانه های این بیماری اقدام به کنترل بیماری کنیم. یکی از روش های درمان این بیماری استفاده از حشره کش های جذبی مخصوص است.

برگ سوختگی
  • لکه باکتریایی برگ و میوه :

واضح ترین علائم این بیماری به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی برگ و میوه ی درخت است. در میوه بادام از آن لکه ها صمغی ترشح میشود. احتمال ابتلا به این بیماری برای درختان بادام نسبت به سایر بیماری ها کمتر است. روش درمان این بیماری همانند روش شانکر باکتریایی است.

لکه باکتریایی برگ و میوه
  • گال باکتریایی :

این بیماری ریشه درخت بادام است. علائم آن ایجاد توده های متورم و سفید رنگ و نرم روی طوقه و ریشه ی درخت بادام است. این توده ها ابتدا کوچک هستند و رفته رفته با پیشرفت بیماری بزرگ تر خواهند شد و همچنین رنگ آنها تیره تر و قهوه ای تر خواهد شد. این بیماری میتواند محصول دهی و رشد درخت را با خطر جدی مواجه کند. قرارگرفتن در شرایط محیطی مرطوب بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سیلسیوس میتواند درصد ابتلا به این بیماری را بیشتر کند. بسیار باید دقت کنید که درختان شما زخمی نشوند. چرا که این بیماری از طریق زخم وارد ریشه یا طوقه گیاه میشود. همچنین استفاده از روش غرقاب برای آبیاری درخت میتواند این بیماری را در باغ جابجا کند و درختان دیگر را نیز مبتلا کند. این بیماری درمان خاصی ندارد و باید از بروز آن پیشگیری کرد. باید دقت کنید که درختان شما زخمی نشوند. سرما و یخبندان روی درخت جراحتی وارد نکند و همچنین ریشه نهال را قبل از کاشت باید در بردوفیمس ۱۰ در هزار قرار دهید تا احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

گال باکتریایی

بیماریهای مهم درخت بادام (قارچی)

  • لکه آجری :

این بیماری از جمله بیماریهای مهم درخت بادام است. از علائم ظاهری آن ظاهر شدن برگ و گلهای تازه خارج از فصل است. روی برگ لکه های زرد رنگی می‌افتد و اصطلاحا دچار خزان زود رس میشود. این بیماری روی روند عادی رشد و محصول دهی درخت اختلالات زیادی وارد میکند. این بیماری میتواند امکان جذب مواد غذایی در تابستان را از بین ببرد و در نتیجه درخت را ضعیف کند. از علائم اولیه آن که بعد از ۴۰ تا ۴۵ روز ظاهر میشود، رنگ پریده و زرد شدن روی پهنگ برگ است. رفته رفته بیماری درخت را در برمیگیرد و رنگ برگ ها تیره تر خواهند شد. بیشتر ممکن است از اوایل خردا تا انتهای آن برای درخت پیش بیاید. برای درمان بیماری حتما برگ های ریخته شده را از زیر درخت جمع آوری کرده و بسوزانید. اجازه ندهید که دام در باغ بیمار شما چرا کند، چرا که میتواند بیماری را در سراسر باغ منتقل کند. برای کنترل بیماری میتوانید از روش سمپاشی مخصوص طی دو تا چهار هفته بعد از ریزش گلبرگ ها استفاده کنید.

لکه آجری
  • پژمردگی ورتیسیلیومی :

در بین بیماریهای بادام این بیماری ممکن است در هر منطقه و در هر سنی از درخت پیش بیاید. علائم ظاهری این بیماری خشک شدن سرشاخه ها و ضعف و زوال تدریجی و سپس زرد و ریزش برگ های درخت است. این بیماری ابتدا با کوچک و فنجانی شدن برگ ها و سوختگی حاشیه برگ ها روی یک شاخه و یا در یک سمت درخت دیده میشود اما رفته رفته تمام درخت را در برمیگیرد و به صورت شانکر کشیده ای روی ساقه اصلی و شاخه های آلوده و حتی روی تنه ی درخت دیده میشود. از بخش ترک خورده ترشحات قهوه ای تیره ای خارج میشود. شاخه های پایین این ناحیه به صورت غیر عادی بزرگ هستند. در این بیماری میوه ها زمانی که هنوز سبز و نرسیده هستند خشک میشوند در نتیجه محصول دهی درخت با افت جدی مواجه میشود. برای پیشگیری از این بیماری بهتر است درخت بادام خود را در زمین هایی که قبلا در آنها گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان، فلفل کاشته شده است؛ هرگز نکارید. برای درمان درختان آلوده را حذف کنید و محل ریشه ی آن را ضد عفونی کنید. استفاده از محلول پاشی مخصوص نیز در ماه خرداد توصیه میشود.

پژمردگی ورتیسیلیومی
  • شانکر سیتوسپورایی :

این بیماری بیشتر در مناطق سرد و کوهپایه ها شیوع پیدا میکند. نام دیگر این بیماری شانکر دائمی درختان میوه هسته دار است. علائم ظاهری این بیماری بیشتر روی سرشاخه ها و شاخه های قطور و تنه درخت به صورت شانکر بروز پیدا میکند. پوست بخشی که بیمار است تیره تر و فرورفته تر میشود. سپس اندازه ی آن بزرگ شده و در نهایت تبدیل به یک شانکر شده که از اطراف آن صمغ ترشح میشود. این بیماری بسیار شبیه به بیماری شانکر باکتریایی هسته داران است به همین دلیل برای تشخیص آن حتما از متخصص شناخت بیماریهای بادام استفاده کنید. هردوی این بیماری در مناطق سرد و پرباران شیوع دارند. زمانیکه پوست قسمت آسیب دیده را کنار بزنیم، استرومای قارچ به صورت دیسک سفید تا تیره رنگ را میبینیم. برای جلوگیری از بیماری دقت کنید که درخت شما زخمی و شکسته نشود. برای درمان بیماری باید شاخه های آلوده و شانکرها را حذف کنید و محل را ضدعفونی کنید. همچنین میتوانید از خمیرهای مخصوص روی محل هرس و شانکرها استفاده کنید. استفاده از محلول مخصوص نیز میتواند در کنترل و درمان بیماری بسیار موثر باشد.

شانکر سیتوسپورایی
  • پوسیدگی فایتوفتورایی :

در بین بیماریهای بادام پوسیدگی فایتوفتورایی از بیماریهای مهم درخت بادام شناخته میشود چرا که به قدری خطرناک است که میتواند درخت شما را به طور کلی نابود کند. اگر درخت به این بیماری مبتلا شود دچار خزان زودرس میشود. سرشاخه ها خشک شده و به درخت اجازه ی رشد نمیدهد. برگ ها کوچک زرد رنگ و میوه ی درخت کوچک و پررنگ میشود. از بروز علائم تا خشکی کامل درخت بیشتر از چند ماه طول نمیکشد. از جمله بیماریهای نهال بادام است که نهال و درختان جوان را زودتر از درختان مسن از پا در می‌آورد. برای پیشگیری از این بیماری بهتر است در هنگام کاشت دقت کنیم تا چاله به اندازه ی کافی گود باشد و تا بخشی از تنه ی درخت در خاک قرار نگیرد. همچنین باید دقت کنید تا آبیاری درخت به درستی انجام شود. برای درمان این بیماری استفاده از قارچ کش نیز موثر است.

پوسیدگی فایتوفتورایی
  • پوسیدگی سفید ریشه :

درختان زیادی مستعد ابتلا به این بیماری هستند که بیشتر آنها میوه های هسته دار هستند. از علائم اصلی این بیماری مرگ ناگهانی و زوال تدریجی درخت است. مرگ ناگهانی یعنی زمانی که درختان هنوز سبز هستند ناگهان خشک میشوند. برگ و میوه درختان به صورت سبز خشک میشوند و روی درخت باقی میمانند. این بیماری بیشتر در اواخر بهار و با شیوع فصل گرما آغاز میشود. برای درمان این بیماری باید درختان آلوده را به طور کلی حذف کرد. همچنین روش های ضدعفونی مخصوص نیز برای درمان این بیماری توصیه میشود.

پوسیدگی سفید ریشه
  • پوسیدگی آرمیلاریایی درختان میوه هسته دار :

این بیماری بسیار در درختان میوه هسته دار مستعد است. درختان بادام، هلو، گیلاس، آلبالو و… بیشتر مبتلا به این بیماری میشوند. عامل اصلی این بیماری Armillaria mellea است.

  • غربالی درختان بادام :

این بیماری نیز بیشتر در درختان میوه هسته دار دیده شده است. این بیماری روی میوه اثر مستقیم میگذارد و باعث کاهش کیفیت و مقدار محصول خواهد شد. ایجاد لکه روی میوه و غربالی شدن برگ از نشانه هایی است که با دیدن آنها فورا باید به فکر درمان درختمان باشیم. سمپاشی مخصوص از روش های درمان اصلی این بیماری است.

  • زنگ درختان میوه هسته دار :

این بیماری در مناطقی که بارندگی زیاد است بیشتر دیده میشود. نشانه ی اصلی این بیماری وجود اندام قارچ در پشت برگ است.

  • پوسیدگی قهوه ای درختان میوه هسته دار :

این بیماری در بیشتر کشورها دیده شده است. درختان میوه ای هسته دار میزبان اصلی این بیماری هستند. جوانه ها و شکوفه ها پس از شکفتن میمیرند و میوه های بادام مومیایی میشوند. این بیماری خسارت جدی و بسیار زیادی به درخت وارد نمیکند به همین دلیل نیازی به درمان نیست.

  • سفیدک سطحی بادام :

علت بروز این بیماری وجود نوعی قارچ است. دربین بیماریهای بادام، این بیماری در درختان مختلفی از جمله درخت بادام دیده شده است. این بیماری نیز خسارت جدی به درخت وارد نمیکند. بیشتر در اواخر تابستان سفیدک سطحی بادام دیده میشود. علائم اصلی این بیماری ایجاد لکه های سفید و خاکستری در انتهای برگ است. این لکه ها به صورت پیوسته وجود دارند و ناحیه بزرگی را در زیر برگ به وجود می‌آورند. همچنین روی برگ لکه های قرمز یا قهوه ای میوفتد.
نتیجه گیری
در این مقاله به بیماریهای مهم بادام اشاره کردیم. همانطور که گفته شد، برای برخی از این بیماری درمان خاصی وجود ندارد. پس بهتر است روش های پیشگیری را به خوبی رعایت کنیم. برخی از روش های سمپاشی برای درمان وجود دارد که برحسب نیاز باید از آنها استفاده کرد. برای تشخیص این بیماری حتما از متخصص استفاده کنید چرا که تشخیص غلط میتواند به بهای مرگ درخت تمام شود.
نهالستان پالیز نهال دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال بادام، شناخت انواع بیماریهای بادام و بیماریهای نهال بادام است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران است. این نهالستان قادر است انواع ارقام بادام را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. اگر قصد خرید نهال بادام را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان پالیز نهال تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

paliz
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • مهندس سعید قاسمی 23 مه 2021 / 1:21 ب.ظ

    مطلب بسیار مفیدی بود

دیدگاه ها بسته شده.