چه کودهایی برای درخت بادام مناسب است؟

چه کودهایی برای درخت بادام مناسب است؟

چه کودهایی برای درخت بادام مناسب است؟
درخت بادام یک درخت با عادت رشد گسترده است. این درخت با نیاز کمتر به رسیدگی و باردهی مناسب یک نهال اقتصادی و بهینه برای باغدار به حساب میاید. نهال بادام اگر در شرایط مطلوب کاشته شود و تحت نگهداری مناسب قرار بگیرد. قادر است، محصول دهی بسیار عالی برای باغدار به همراه داشته باشد. فراهم ساختن شرایط مطلوب برای درختان، به معنای آبیاری منظم و مناسب، آب و هوای مطلوب، خاک حاصلخیز، سمپاشی و… است. یکی از مهم ترین فاکتورها برای باردهی بهتر گیاه، کوددهی مناسب درختان است. کوددهی در تمامی دوران رشد گیاه، از قبل از کاشت و در زمان کاشت تا بلوغ و سپس میانسالی و پیری مورد نیاز درخت است. به همین دلیل باغداران باید قبل از کاشت هر نهالی در باغ خود، یک نمونه خاک (از چند قسمت زمین) برداشته و توسط آزمایشگاه های ویژه مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. در این آزمایش میزان مواد غذایی موجود در خاک مشخص میشود. و با آگاهی از نیاز درختان میتوانیم کمبودهای خاک را با استفاده از کود شیمیایی یا آلی جبران کنیم. در این مقاله قصد داریم درباره ی تغذیه و کوددهی درخت بادام بیشتر بدانیم، پس با ما همراه باشید.

تغذیه و کوددهی درخت بادام

میزان کوددهی درختان بادام پس از تجزیه خاک و برگ تعیین میشود. بعضی از خاک ها غنی از عناصر مورد نیاز درخت هستند، پس طبیعتا نیاز کمتری به کوددهی خواهند داشت. و برخی دیگر فقیرند، پس باید مقادیر کود آلی و شیمیایی بیشتری به آنها اضافه کرد. البته کوددهی به درختان بادام، با توجه به سن و حجم درخت و فصل متفاوت است. اساسا کوددهی با هدف رشد بهتر درخت و تولید شاخه های بیشتر و افزایش کیفیت محصول و عمر اقتصادی درخت انجام میشود. در ادامه با کودهای مورد نیاز درخت بادام بیشتر آشنا میشویم.
میزان کود دهی درخت بادام

چه مقدار کود پتاسیم برای درخت بادام مورد نیاز است؟

به طور کلی پتاسیم در بهبود کیفیت بادام و همچنین افزایش محصول دهی درخت بادام موثر است. اگر این عنصر در خاک کمتر از میزان استاندارد باشد، رنگ پریدگی برگ ها و کوچکتر شدن اندازه ی آن ها، و کاهش رشد شاخه ها را به همراه خواهد داشت. اگر خاک فاقد پتاسیم باشد، نوک و حاشیه ی برگها دچار نکروز شده و به سمت بالا خم میشود. اندازه میوه ها نیز کوچکتر خواهد شد.
کودهای حاوی پتاسیم : کمبی فست ۴۰-۵-۵، کمبی فست ۳۰-۵-۱۵، کمبی فست ۳۶-۱۲-۱۲، هورتی گرو ۴۰-۵-۵، هورتی گردو ۳۰-۵-۱۵ از بهترین کودهای حاوی پتاسیم بالا به شمار میروند.

بهترین کود فسفر برای درخت بادام

فسفر به کندی در خاک حرکت میکند، به همین دلیل نمیتواند پاسخگوی نیاز درختان بادام باشد. پس تمامی باغ ها نیازمند به کود فسفر هستند. کمبود فسفر میتواند در کاهش اندازه ی برگ و طول رشد شاخه موثر باشد.
کودهای حاوی فسفر : کمبی فست ۱۰-۵۲-۱۰، هورتی گرو ۲۰-۵۰-۵ از بهترین کودهای حاوی فسفر به شمار میایند.
کود دهی درخت بادام

چرا باید از کود حاوی بر (بور) و زینک برای درختان بادام استفاده کنیم؟

دو عنصر روی و بر، مهم ترین عناصر تاثیرگذار در تشکیل میوه بادام به شمار میایند. روی به بهبود کیفیت میوه کمک میکند و در تعیین اندازه ی میوه نقش مهمی را ایفا میکند. و بور نیز برای تنظیم متابولیسم گیاه مورد نیاز است. جوانه زنی بهتر و رشد لوله ی گرده نیز از دیگر وظایف بور در گیاه است. اگر گیاه با کمبود یا فقدان این عنصر مواجه شود، به دلیل عدم لقاح؛ گلها میریزند. همچنین باعث کوچکتر شدن میوه ها خواهد شد. از دیگر خطرات کاهش بور در خاک؛ کاهش تولید صمغ در میوه های جوان است.
بهترین زمان استفاده از این کود : انتهای فصل و پس از برداشت محصول (قبل از پاییز)، همچنین ابتدای فصل رویش گیاه (قبل از جوانه زنی)
کودهای حاوی روی و بر: بیونوو زینک؛ زتا زینک؛ کورت زینک از بهترین کودهای حاوی روی و بر به شمار میروند.

آیا کود ازت برای درخت بادم مورد نیاز است؟

یکی از سوالات پرتکرار برای کشاورزان، استفاده از کود ازت است. کود ازت به رشد بهتر درخت بادام کمک شایانی میکند. اگر کود ازت در خاک کمتر باشد، برگ های درختان رنگ پریده و کوچک میشوند. رفته رفته شاخه های کوچک خشک شده و میزان محصول دهی کاهش میابد. بنابراین باید همواره خاک را با کود ازت تغذیه کنیم. با تغذیه ی ازت، راندمان گرده افشانی درختان افزایش خواهد یافت. از طرفی میوه ها به خوبی بسته شده و کیفیت محصول دهی با رشد چشمگیری همراه خواهد بود.

باید ازت را در ۳ مرحله (۳ ماه) به خاک اضافه کنید.

  1. ماه بهمن
  2. ماه اسفند
  3. اوایل ماه فروردین

کود دهی درخت بادام
کودهای حاوی ازت : کود مایع نیترومول؛ سولویتا ۱۰-۱۰-۳۰، هورتی گرو ۱۰-۲۰-۳۰؛ انکسترا ۵-۵-۳۰ از بهترین کودهای حاوی ازت به شمار میایند.
نتیجه گیری
کودرسانی موثر نیازمند آگاهی از نیاز درخت و همچنین وضعیت موجودی خاک است. در این مطلب با کودهای شیمیایی و آلی مورد نیاز درخت بادام آشنا شدیم و از عوارض ناشی از کمبود این عناصر در خاک آگاهی کسب کردیم. باید بدانید که علاوه بر خسارات ناشی از کمبود عنصر در خاک، وجود بیش از حد این عناصر در خاک نیز میتواند برای درخت خطر آفرین باشد. در نتیجه قبل از کاشت نهال حتما یک آزمایش خاک گرفته و نتایج آن را به خوبی بررسی کنید. عناصری که در خاک با فقدان یا کمبود مواجه هستند را شناسایی، سپس با استفاده از کودهای شیمیایی یا آلی این مواد را به خاک اضافه کرده و به خوبی باهم مخلوط کنید. تا در تمامی سطح باغ، خاک متناسبی داشته باشید.
نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال بادام است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام بادام را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. اگر قصد خرید نهال بادام یا کسب اطلاع از چگونگی احداث باغ بادام را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کاشت نهال بادام درختی، مطلب احداث باغ بادام را از دست ندهید.

paliz