چگونه باید تاک (انگور) را هرس فرم دهی کنم؟

چگونه باید تاک (انگور) را هرس فرم دهی کنم؟

چگونه باید تاک (انگور) را هرس فرم دهی کنم؟
هرس تاک یا نهال انگور جهت افزایش باردهی درختان و افزایش قدرت رشد مو انجام میشود. در هرس تاک باید تمامی قسمت های آن یعنی ریشه و شاخه و خوشه و… درخت به خوبی هرس شود. هرس هربخش متفاوت است و براساس فرم در نظر گرفته شده باید انجام شود. در این بخش قصد داریم با انواع هرس مو آشنا شده و بدانیم کدامیک برای باغ ما مناسب تر است.

هرس تاکستان انگور

چگونه باید تاک (انگور) را هرس فرم دهی کنم؟

هرس فرم تاکستان در باغ های مختلف و با شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت است. اما در کشورمان عمدتا درختان انگور را با روش های زیر هرس فرم دهی میکنند :

  1. هرس موهای خزنده یا خوابیده
  2. هرس پاچراغی
  3. هرس دیواری یا بادبزنی
  4. هرس سیستم دیواری یا ریسمانی
  5. هرس فرم چفته ای آلاچیق یا پرگولا
  6. سیستم چتری

که در ادامه به شرح هریک میپردازیم.

هرس موهای خزنده یا خوابیده :

این نوع هرس همانطور که از نام آن پیداست مناسب برای موهایی است که شاخه های آن روی سطح زمین یا پشته قرار میگیرند.

هرس انگور

چگونه هرس موهای خزنده یا خوابیده انجام دهیم؟

پس از پایان سال اول که شاخه ها به خوبی رشد کرده اند. شاخه های رو به بالا باید هرس شوند. و شاخه های روبه پایین از بالای جوانه ی دوم باید هرس شوند.
در مناطق سردسیر معمولا موهای خزنده را هرس کوتاه میکنند. پس از هرس، باید تمامی تنه و شاخه ها را زیر خاک قرار داد.

هرس پاچراغی :

این هرس برای موهای ایستاده مناسب است.

هرس مو

 چگونه باید هرس فرم پاچراغی انجام داد؟

در پایان سال اول: از بین ۲ شاخه ی موجود باید یکی را که قوی تر است؛ انتخاب و شاخه ی ضعیف را هرس کنیم. شاخه ی قوی را از بالای جوانه ی دوم هرس میکنیم.

در تابستان سال دوم : از بین ۲ شاخه ی تولید شده، شاخه ی قوی را به عنوان تنه ی مو انتخاب و شاخه ی ضعیف را حذف میکنیم. شاخه ی قوی (تنه) باید از ارتفاع ۱۵۰ سانتیمتری هرس شود. سپس با یک قیم ایستاده نگهداشته شود.
در پایان سال سوم : هر ۲ شاخه ی اصلی مو را از بالای جوانه دوم هرس کنید. همچنین پاجوش ها و شاخه های فرعی نیز باید هرس شوند.
سال چهارم : در این سال تنه ی مو ۴ شاخه اصلی دارد. ۳ شاخه افقی و نزدیک تر به تنه نگه داشته و باقی هرس میشوند. به این ۳ شاخه افقی، بازوهای تنه گفته میشود. در پایان تابستان این سال، باید تمامی شاخه ها از بالای جوانه ی ۲ تا ۴ هرس شوند.
سال پنجم : در این سال موی شما دارای ۶ شاخه بارده و ۳ بازو به طول ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر است. اگر موی شما قوی و زمین باغ غنی است، میتوانید ۲ انشعاب دیگر نگهداشته و باقی را هرس کنید. در این سال فرم پاچراغی کامل میشود.
سالهای بعدی : در سالهای بعدی باید ۱ شاخه ی میوه دهنده (نزدیک به تنه) روی هر انشعاب نگهداری شده و باقی هرس شوند. همچنین پاجوش ها و جوانه های اضافی نیز باید هرس شوند.
نکته: استفاده از قیم در این روش برای ایستاده نگاه داشتن مو ضروری است.

هرس تاک
هرس دیواری یا بادبزنی :
در این روش باید برای درختان مو یک تکیه گاه داشته باشید. یا به وسیله ی قیم های دیواری آن را نگه دارید. به همین علت به آن فرم دیواری نیز گفته میشود. این سیستم در شهرهای آذربایجان غربی و خراسان بسیار متداول است.

هرس انگور
هرس دیواری یا ریسمانی :
در این روش موها را روی سیم هایی ردیف کرده و سپس هرس ریسمانی انجام میدهیم. به همین دلیل نام آن هرس ریسمانی است. براساس نحوه ی قراردهی مو روی ریسمان و نحوه ی چینش، هرس ریسمانی انواع مختلفی دارد. یکی از مهم ترین انواع آن؛ سیستم کوردون و یا ریسمانی یک طرفه و دوطرفه است. در این روش نیز موها ایستاده هستند و شاخه ها روی ریسمان قرار میگیرند.
سیستم کوردون یا ریسمانی :
در این سیستم ۲ قیم چوبی یا ریسمانی قرار دارد که بین آنها سیم کشی انجام شده است. شاخه های مو روی این سیم ها قرار میگیرند. فاصله ی سیم ها از زمین نیم متر تا ۷۵ سانتیمتر است. و فاصله ی دو قیم از یکدیگر ۲۵ تا ۵۰ سانتیمتر میباشد.
در کوردون های دو طرفه باید ۲ شاخه ی فرعی را نگه داریم که برروی سیم ها قرار میگیرند.

هرس تاک انگور
بسته به میزان قدرت موها؛ آب وهوا و شرایط اقلیمی و میزان غنی بودن خاک، کوردون ها میتوانند طبقاتی باشند. در مناطق گرمتر میتوان ارتفاع کوردون ها را تا ۲٫۵ متر و به فاصله ی ۲٫۵ متر از یکدیگر درنظر گرفت.
هرس سیستم کوردون :
در هرس کوردون باید ۶ تا ۱۰ جوانه از هر شاخه ی بارده نگهداری و باقی هرس شوند. همانند سیستم بادبزنی، شاخه های مو را به سمت بالای سیم هدایت میکنیم.

هرس فرم چفته ای آلاچیق یا پرگولا

این هرس برای موهای طویل و تا ارتفاع ۲ متر مناسب است. قیم های تنه بلند و به یکدیگر به صورت داربستی متصل است. بازوهای چند ساله همانند یک سایه بان روی داربست قرار دارند.

هرس مو

هرس فرم چفته ای آلاچیق چگونه است؟

در این هرس باید از ارتفاع ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتری بازوهای اصلی را کوتاه کنیم.

سیستم چتری

این روش هرس کمتر در کشورمان متداول است. در آن دو شاخه ی بلندتر منشعب از تنه را انتخاب کرده و انتهای آن را خم میکنیم. و بر روی سیم هایی که کشیده شده اند قرار میدهیم. بازوهای اصلی میتوانند ۲ متر و یا بیشتر باشند. این روش در افزایش کیفیت انگور بسیار موثر است.

روش هرس سیستم چتری
در این سیستم ارتفاع بوته مو ۸۰ سانتیمتر و سیم ها ۷۰ سانتیمتر است. فاصله ی سیم ها از یکدیگر ۳۵ سانتیمتر است. فاصله ی بوته ها ۱٫۵ متر و ردیف ها در فاصله ۱۸۰ سانتیمتری از یکدیگر قرار دارند.
نتیجه گیری :
علاوه بر هرس های فرم دهی، باید هرس ریشه نیز انجام دهید. در این هرس ریشه هایی که در سطح خاک میرویند باید کوتاه شوند. ریشه های سطحی اگرچه باعث جذب آب و مواد غذایی میشوند، اما باعث از بین رفتن ریشه های عمقی خواهند شد. هرساله باید خاک اطراف تنه را کمی کنار زده و ریشه هایی که نزدیک به سطح خاک هستند را هرس کنیم.
نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال انگور و دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام انگور را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال انگور یا کسب اطلاع از قیمت نهال انگور را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

paliz