چگونه باید درختان انگور را کوددهی کنیم؟

چگونه باید درختان انگور را کوددهی کنیم؟

چگونه باید درختان انگور را کوددهی کنیم؟
کوددهی یکی از مهم ترین مراحل نگهداری درختان انگور است که اگر به صورت منظم انجام نشود، در رشد درختان و همچنین محصول دهی آنها تاثیر جدی خواهد گذاشت. کوددهی مناسب همچنین باعث افزایش سلامتی درختان شده و احتمال بروز بیماری های مختلف در درختان را کاهش میدهد. هر یک از درختان نیازمند کوددهی مشخصی هستند. یعنی زیاد یا کم بودن میزان کود میتواند برای درختان مو مشکل ساز باشد. دراین مطلب در نظر داریم تا درباره ی میزان ونحوه ی کوددهی به درختان انگور بیشتر بدانیم، پس با ما همراه باشید.
کود دهی درخت انگور

چه مقدار باید به درختان انگور کودشیمایی بدهیم؟

کودشیمایی مورد نیاز در درختان انگور به عوامل مختلفی از جمله :

  • میزان عناصر موجود در خاک : برای آگاهی از این موضوع لازم است قبل از کاشت درختان انگور، از قسمت رویی و عمقی خاک نمونه برداری کرده و با مراجعه به آزمایشگاه از عناصر موجود در خاک آگاهی حاصل کنیم.
  • نوع خاک : در خاک های سنگین به علت عدم حرکت مواد غذایی، عناصر مورد نیاز به ریشه نمیرسند، بنابراین باید مقادیر کوددهی را افزایش دهیم. در مقابل در خاک های سبک و با قابلیت نفوذ بالا میتوانیم از کود کمتری استفاده کنیم.
  • نوع رقم : هر یک از ارقام انگور نیازمند میزان مشخصی از عناصر شیمیایی هستند. در این بخش به طور کلی نیاز همه ی ارقام در نظر گرفته شده است.
  • میزان بارندگی : در مناطقی که بارندگی زیاد است، کودهای شیمیایی به سرعت از خاک شسته میشوند. بنابراین بهتر است میزان استفاده از کودشیمیایی را کاهش داده و تعدد آن را بالا ببریم.
  • میزان جوانه های درخت مو : درختان انگور با میوه های درشت تر و قدرت بیشتر نیازمند مقدار بیشتری از عناصر هستند و در مقابل درختان با میوه های ریزتر و تعداد شاخه ی کمتر احتیاج به کودهای شیمیایی کمتری دارند.

درختان انگور به چه کودهایی نیاز دارند؟

با توجه به موارد فوق میتوان گفت درختان انگور به دو نوع عنصر اصلی و فرعی نیاز دارند. عناصر اصلی شامل ازت و فسفر و پتاسیم (N.P.K) میشود که درختان به مقادیر بیشتری از آن نیاز دارند. عناصر فرعی که در اصطلاح به میکروالمانت مشهورند. در ترکیبی از عناصر و به مقدار کمتر باید به خاک اضافه شوند.
انواع کود دهی

عناصر اصلی مورد نیاز درخت انگور که باید به صورت خالص به خاک اضافه شوند. شامل :

  1. ازت خالص : به ازای هر یک تن انگور بین ۶ تا ۸ کیلوگرم در هکتار
  2. فسفر خالص : به ازای هر یک تن انگور بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم در هکتار
  3. پتاسیم خالص : به ازای هر یک تن انگور بین ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم در هکتار

و عناصر فرعی درخت انگور که باید در یک ترکیب به خاک اضافه شوند. شامل:

  1. منگنز در ترکیب سولفات منگنز بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم در هکتار
  2. بور در ترکیب اسید بوریک بین ۴ تا ۵ کیلوگرم در هکتار
  3. روی در ترکیب سولفات روی بین ۲ تا ۳ کیلوگرم در هکتار
  4. آهن در ترکیب سولفات آهن بین ۴ تا ۵ کیلوگرم در هکتار

نسبت مصرف ازت N و فسفرP  و پتاسیمK  به صورت  K=2 , P=1.2 1.5 , N=1 است.
برای اثرگذاری بهتر کودهای شیمیایی باید بین ۲۰ تا ۳۰ تن کودحیوانی در هر ۳ تا ۴ سال یکبار به خاک اضافه کنید.

در چه فصلی باید به درختان انگور خود کودرسانی کنیم؟

همانطور که پیشتر گفته شد بارندگی یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان و نحوه ی کوددهی به درختان انگور است. در این قسمت میخواهیم بدانیم بهترین زمان کودرسانی به درختان انگور؛ چه موقع است؟ هریک از عناصر اصلی معرفی شده در بخش قبل در یک زمان مشخصی بهترین تاثیر را روی درخت خواهند گذاشت. بنابراین لازم میدانیم تا زمان اضافه کردن هریک از عناصر اصلی را به تفکیک بیان کنیم.
فواصل کوددهی انگور
ازت :
ازت به رشد بهتر درخت کمک میکند. کود قابل حل ازت را در فصل رشد به درخت اضافه میکنیم.
پتاسیم :
پتاسیم به تجزیه بهتر هیدرات های کربن و تسریع سرعت رسیدن شاخه های مو تاثیرگذار است. همچنین پتاسیم باعث افزایش مقاومت درخت انگور در برابر سرما و یخبندان و مقابله با بیماری ها خواهد شد. بهتر است از پتاسیم قبل حل در آب، در فصل رشد به گیاه اضافه کنیم.
فسفر :
فسفر به افزایش متابولیسم مواد در گیاه و همچنین عمل لقاح و باردهی درخت کمک شایانی میکند. بهترین زمان جهت افزودن فسفر به خاک، هنگام شکوفایی و پس از برداشت محصول است.
درنتیجه زمان کوددهی به قابلیت حل شدن در آب و حرکت کود در زمین بستگی دارد. کودهای پر تحرک با قابلیت حل بالاتر را معمولا در زمان رشد (فصل بهار و تابستان) و کودهایی که حرکت کمتری در زمین دارند مثل سوپرفسفات و یا سولفات دو پتاس را در فصل پاییز به خاک اضافه میکنند.

چگونه باید درختان مو را کودرسانی کنیم؟

پس از آگاهی از نوع کود مورد نیاز و زمان کودرسانی به درختان انگور، حال زمان آن فرا رسیده تا بدانیم چگونه کودشیمیایی را به خاک اضافه کنیم. همانطور که میدانید عمق خاک در کودریزی تاثیرگذار است. عوامل تاثیرگذار دیگر در عمق کودریزی، نسبت و حجم پراکندگی ریشه در خاک، میزان بارندگی؛ میزان تحرک عناصر در خاک بستگی دارد. عمق کودریزی میتواند بین ۲۰ تا ۶۰ سانتیمتر باشد. کودهای ازته به خوبی درخاک حل میشوند. این نوع از کودها را باید دور از ریشه بریزیم. در مقابل کودهای پتاسه و یا کودهای حیوانی و فسفره، که بهتر است نزدیکتر به ریشه ریخته شوند. کودهای نوع دوم را بهتر است به صورت چالکود و به صورت عمقی تر به خاک اضافه کنیم.
بهترین روش کوددهی انگور
نتیجه گیری
نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال انگور و دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام انگور را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال انگور یا کسب اطلاع از قیمت نهال انگور را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

paliz