۵ مورد از بهترین ارقام درخت بادام

بهترین ارقام درخت بادام

بهترین ارقام درخت بادام
درخت بادام یک درخت با مقاومت بسیار عالی در برابر سرما و آفات است. این درخت قادر است در اکثر نقاط کشور رشده کرده و باردهی بسیار عالی را به همراه داشته باشد. لازمه ی کاشت یک نهال عالی در باغ و بازگشت سرمایه بهتر؛ شناخت ارقام بادام و سپس مقایسه ی آنها با یکدیگر است. در این مطلب قصد داریم تا ۵ مورد از بهترین ارقام درخت بادام را بر اساس فاکتورهایی مثل؛ باردهی سالیانه درخت، عمر اقتصادی، مشخصات نهال و کشور سازنده، شروع باردهی، حداکثر ارتفاع درخت، شکل میوه و وزن میوه با یکدیگر مقایسه کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درخت بادام

درخت بادام ارقام متعددی دارد که هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. برخی از ارقام درخت بادام پرمحصول تر و برخی محصول دهی کمتری دارند. برخی دیگر قادرند در شرایط سرما و یخبندان مقاومت بسیار عالی نشان دهند. برخی دیگر اما در برابر سرما تاب نمیاورند و محصولشان را از دست میدهند. در این بخش قصد داریم تا ۵ مورد از بهترین ارقام درخت بادام را با یکدیگر مقایسه کنیم.

درخت بادام آذر

درخت بادام آذر محصول مشترک کشور ایتالیا و فرانسه است. از مشخصات ظاهری درخت، دیرگل و بسیار پربار و قدرتمند است. در فصل بهار شکوفه های آن به رنگ صورتی یا سفید دیده میشوند. هر گل ۵ گلبرگ و ۳۰ پرچم دارد. میوه ی این رقم به رنگ سبز و با کرک پوشانده شده است. با جدا کردن این لایه با دست به پوسته ی چوبی آن میرسیم. این لایه ی چوبی خیلی ضخیم نیست و با فشار دست شکسته میشود. درون آن مغز اصلی میوه قرار دارد که با یک لایه پوسته ی نازک قهوه ای پوشانده میشود. ارتفاع درخت بادام آذر در دوران بلوغ تا میانسالی آن به ۸ متر میرسد. درخت بادام آذر عمر نسبتا طولانی دارد. در شرایط مطلوب نگهداری میتواند تا ۷۰ سال محصول دهی با کیفیت داشته باشد. مغز اصلی میوه حدود ۴۳ درصد از وزن کل میوه را تشکیل میدهد. این رقم قادر است سالیانه حدود ۴ تن محصول دهی به همراه داشته باشد. درخت بادام آذر از سال سوم کاشت شروع به محصول دهی میکند.
درخت بادام آذر

درخت بادام تونو

درخت بادام تونو برای اولین بار در ایتالیا کشت شد. مشخصات ظاهری درختان بادام تقریبا مشابه است. برگ های درخت بادام تونو به رنگ سبز و نوک تیز و کشیده و نیزه ای و موج دار است. در فصل گلدهی درخت، رنگ سفید و صورتی شکوفه ها، زیبایی درخت را دوچندان میکند. گل ها دارای ۵ گلبرگ و ۵ کاسبرگ هستند و هرکدام ۲۰ تا ۳۰ پرچم دارند. میوه ی این رقم نیز همانند سایر ارقام، با یک لایه ی کرکی و سبز پوشانده شده است که در آن یک پوسته ی چوبی و سپس مغز اصلی قرار دارد. مغز اصلی این رقم به رنگ قهوه ای است. حداکثر ارتفاع درخت بادام تونو ۸ متر است. این رقم عمر بسیار طولانی دارد. و قادر است تا ۷۰ سال محصول با کیفیت ارائه دهد. مغز میوه ی بادام تونو حدود ۴۰ درصد از وزن کل را تشکیل میدهد. این رقم در سال دوم شروع به محصول دهی کرده و پس از رسیدن به سن بلوغ، قادر است سالیانه ۵ تن محصول دهی به همراه داشته باشد.
درخت بادام تونو

درخت بادام فرانیس

درخت بادام فرانیس یک رقم فرانسوی است. که به علت کیفیت بالا امروزه در اکثر کشورها کشت میشود. درخت بادام فرانیس دیرگل است و رشد گل بسیار گسترده ای دارد. برگ های آن به شکل نیزه ای و باریک و موج دار هستند. و شکوفه های بهاری آن به رنگ صورتی یا سفید دیده میشوند. مانند همه ی ارقام بادام، رویی ترین لایه به صورت شفت و کرکی و به رنگ سبز است که بعد از رسیدن میوه به راحتی با دست جدا میشود. لایه ی چوبی این رقم  پوست کاغذی است. یعنی به راحتی با دست قابل شکستن است. درون آن مغز اصلی میوه قرار دارد که با یک لایه پوسته ی نازک قهوه ای پوشانده شده است. درخت بادام فرانیس تا دوره ی کهنسالی میتواند به ۸ متر برسد. این رقم درختی با عمر طولانی دارد. یعنی میتواند در شرایط نگهداری مطلوب تا ۷۰ سال محصول دهی عالی به همراه داشته باشد. مغز میوه ی آن نسبت به کل؛ ۴۰ درصد آن را تشکیل داده است. این رقم از سال دوم شروع به محصول دهی میکند و پس از رسیدن به بلوغ تا دوره ی کهنسالی، به طور میانگین سالیانه حدود ۵ تن باردهی به همراه دارد.
درخت بادام فرانیس

درخت بادام مامایی

نهال بادام مامایی یک رقم بومی کشور ایران است. شاخصه ی اصلی درختان بادام برگ های نیزه ای و نوک تیز و کمی موج دار آنهاست. شکوفه دهی این رقم در فصل بهار، درختان را با صورتی و سفید تلفیق میکند. گل های آن ۵ گلبرگ و ۲۵ پرچم دارند. میوه ی این رقم بسیار خوشمزه و شیرین است. و تفاوت آن با سایر ارقام بادام، رنگ پوسته ی مغز اصلی آن است. رنگ پوسته ی نازک آن به رنگ قهوه ای روشن است. اگر درخت در شرایط مطلوب رشد قرار بگیرد، میتواند تا ۸ متر رشد کند. عمر اقتصادی این رقم نیز بالا و در حدود ۷۰ سال است. مغز میوه ی بادام مامایی حدودا ۴۸ درصد از وزن کل را تشکیل میدهد. درخت بادام مامایی قادر است سالیانه تا ۶ تن باردهی به همراه داشته باشد. محصول دهی آن از سال دوم به بعد آغاز میشود.
درخت بادام مامایی

درخت بادام شاهرودی

درخت بادام شاهرودی خود به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشود که مهم ترین آنها موارد زیر است:

  • درخت بادام شاهرودی ۲۱ :

این درخت برای اولین بار در کشور ایتالیا کشت شد. از مشخصات ظاهری آن برگ های نوک تیز و نیزه ای به دو صورت صاف و مضرس است. در فصل گلدهی، شکوفه های آن به رنگ صورتی یا سفید دیده میشوند. گل های این رقم دارای ۵ گلبرگ و ۲۰ پرچم است. میوه ی این رقم به رنگ سبز و کرکی است و به راحتی با دست جدا میشود. سپس یک پوسته ی چوبی وجود دارد که با شکستن آن به دانه ی اصلی میرسیم. که به رنگ قهوه ای تیره میباشد. مغز اصلی حدودا ۴۰ درصد از وزن کل را تشکیل میدهد. پوسته ی دانه ی اصلی به رنگ قهوه ای تیره است. درخت بادام شاهروی ۲۱ قادر است حداکثر تا ۸ متر رشد کند. عمر اقتصادی آن نیز حداکثر تا ۴۰ سال است. این رقم مقاومت بسیار عالی در برابر افات از خود نشان میدهد. این رقم از سال دوم شروع به محصول دهی کرده و حداکثر باردهی این رقم در زمان بلوغ میتواند تا ۶ تن باشد.

  • درخت بادام شاهرودی ۱۲:

این رقم بومی کشور ایران است. مشخصات ظاهری این رقم همانند رقم شاهرودی ۲۱ است. تفاوت میوه ی این رقم با بادام شاهرودی ۲۱، رنگ پوسته ی مغز اصلی آن است که به رنگ قهوه ای روشن دیده میشود. ارتفاع درختان بادام شاهرودی ۱۲ در شرایط نگهداری مطلوب به ۸ متر میرسد. عمر اقتصادی این رقم بین ۳۵ تا ۴۰ سال است. مغز اصلی میوه ی بادام شاهرودی ۱۲، ۴۰ درصد از وزن کل را تشکیل میدهد. درخت این رقم در دوران بلوغ میتواند بین ۳ تا ۵ تن محصول دهی با کیفیت داشته باشد. این رقم از سال اول کاشت شروع به محصول دهی میکند. اما محصول قابل عرضه به بازار را در دوران بلوغ درخت تجربه میکنیم.

  • درخت بادام شاهرودی ۷:

درخت بادام شاهرودی ۷ یک رقم بومی کشورمان است. مراحل رشد و مشخصات ظاهری و میوه ی درختان بادام تقریبا مشابه یکدیگر است. ارتفاع درخت این رقم در دوران بلوغ به ۸ متر میرسد. این درخت تا ۴۰ سال میتواند به محصول دهی ادامه دهد. مغز میوه ی این رقم بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از وزن کل آن را تشکیل میدهد. محصول دهی این رقم کمی کمتر از سایر درختان بادام شاهرودی و در حدود ۴ تن است. این درخت در سال دوم کاشت شروع به محصول دهی میکند.
نتیجه گیری
در مطلب بالا ۵ مورد از بهترین ارقام درخت بادام را با یکدیگر مقایسه کردیم. با کاشت هرکدام از این ارقام، باردهی و سودآوری بسیار عالی را برای باغ خود به همراه خواهیم داشت. البته تمامی موارد بالا در صورتی امکان پذیر است که نهال ها کاملا سالم و از یک نهالستان معتبر خریداری شده باشد.
نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال بادام است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام بادام را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. اگر قصد خرید نهال بادام یا کسب اطلاع از چگونگی احداث باغ بادام را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر مطلب احداث باغ بادام را بخوانید.

paliz