هرس ناگهانی یا اجباری تاک چگونه است؟

هرس ناگهانی یا اجباری تاک چگونه است؟

هرس ناگهانی یا اجباری تاک چگونه است؟
برخلاف باور عموم که فکر میکنند هرس باعث کاهش محصول دهی و عملکرد تاک خواهد شد، باید گفت که کاملا برعکس؛ هرس تاک به افزایش رشد میوه و شاخه های باقی مانده کمک نموده و در نهایت باعث افزایش عملکرد آن میشود. هرس درختان میتواند نقش محافظتی را نیز برای درخت ایفا کند. زمانیکه درختان در خطر سرماهای ناگهانی و یا موارد دیگرهستند؛ هرس با حذف برخی از قسمت ها درخت، از سایر بخش ها محافظت میکند. در این مطلب قصد داریم بدانیم چه زمانی باید هرس ناگهانی انجام دهیم و هرس ناگهانی یا اجباری تاک چگونه است؟

هرس ناگهانی یا اجباری تاک چگونه است؟

هرس مو انگور
هرس ضروری درختان برای زمانیکه درخت دچار حادثه ای چون یخبندان، تگرک، خشکی و یا خشکسالی، حمله آفات و بیماری ها و… شده اند؛ لازم است. جالب است بدانید، در این مواقع هرس درختان روند درمان آنها را سرعت بخشیده و باعث افزایش سلامتی تاک ها خواهد شد. اساس کار هرس اجباری، “کاهش” است.

به طور کلی در ۵ موقعیت، هرس اجباری انجام میدهیم که عبارتنداز:

  • هرس مو بعداز خسارت بهاره
  • هرس مو پس از آسیب یخبندان (زمستانه)
  • هرس مو پس از حمله بیماری ها
  • هرس مو پس از آسیب تگرگ
  • هرس مو پس از آسیب خشکسالی

در ادامه به تفسیر هرکدام را شرح خواهیم داد.

هرس مو بعداز خسارت بهاره

یکی از مهم ترین حوادث ناگواری که ممکن است برای درختان مو رخ دهد، سرمای ناگهانی بهاره است. سرما تعادل و تناسب روند رشد گیاه را با اختلال مواجه کرده و تولید گیاهی را به مخاطره میاندازد. هرچه سرعت رشد گیاه و سرمای هوا بیشتر باشد، باعث بروز آسیب بیشتری به گیاه خواهد شد. مثلا در سرعت رشد زیاد و دمای ۱- درجه سانتیگراد؛ به طور کلی تمامی اندام های مو آسیب میبیند. در هرس “کاهش” باید ۱۰ تا ۳۰ درصد شاخه ها بریده شوند. در دمای کمتر، اگر سرمای هوا به نصف طول جست ها و یا انتهای آن ها برسد، باید یک یا دو جست و اعضای یخ زده را ببرید.

  • از سال بعد باید هرس معمول تاک براساس رشد طولی جست ها و شاخه های بارده انجام شود.
  • بروز سرمای ناگهانی در زمان گلدهی اگر باعث سوختن نوک شاخه ها شده و شاخه های گل‌ده آسیبی نبینند، نیازی به بریدن آنها نخواهد بود.
  • بخش هایی که در سرمازدگی سالم مانده اند را لازم نیست هرس کنیم.
  • درهنگام بروز سرمای ناگهانی بهاره، باید درختان هرس “سبز” شوند. و در صورت خسارات شدید تر هرس “خشک” مینماییم.

هرس مو پس از آسیب یخبندان (زمستانه)

هرس انگور
تاک ها در برابر سرما میتوانند تا حدی مقاومت کنند. اما میزان آسیب به درخت انگور به سرماهای شدید و یخبندان و یا اختلاف بسیار زیاد در بین حرارت های بالا و برودت های پایین، رطوبت شاخه ها، خواب جوانه ها، شیره ی سلولی و مقدار آب ذخیره شده در گیاه بستگی دارد. در هر دمایی بخش هایی که آسیب میبینند متفاوت است. مثلا:
اگر دما به ۱۵- درجه ی سانتیگراد برسد. ابتدا جوانه های اصلی آسیب میبینند. رفته رفته جوانه های فرعی و در نهایت حتی جوانه های خواب نیز از این آسیب در امان نخواهند بود. برای بازبینی میزان تخریب ابتدا به جوانه های اصلی و سپس به جوانه های فرعی نگاهی بیاندازید. سوختن جوانه های مرکزی و سالم ماندن باقی جوانه ها، به معنای از بین رفتن بخشی از محصول است. ولی اگر حتی جوانه های خواب نیز سوخته باشند، تمام محصول از دست میرود.

  • اگر ۳ روز متوالی برودت هوا بین ۱۸- الی ۲۲- درجه ی سانتیگراد متغییر باشد. جوانه های زمستانی آسیب میبینند.
  • اگر دمای هوا به کمتر از ۲۴- درجه سانتیگراد برسد. علاوه بر جوانه ها، شاخه های چندساله نیز مورد آسیب واقع خواهند شد.
  • خسارات وارده به شاخه ها را باید با روش “کاهش” هرس کرد.

هرس مو پس از حمله بیماری ها

هرس تاک بعد از بیماری
سفیدک ها یکی از مهمان های ناخوانده ی تاک ها محسوب میشوند. که اگر این بیماری در تاک افزایش یابد، باید با استفاده از روش های هرس درخت را از وجود آن پاک کنیم. در این هرس باید قسمتی از شاخه های آسیب دیده که قادر به رساندن کامل جوانه های زمستانه خود نیستند، را هرس کنیم.

هرس مو پس از آسیب تگرگ

آسیبی که تگرگ به درخت مو وارد میکند بسیار زیاد است. تگرگ در محصول همان سال و حتی سال بعدی نیز تاثیرخواهد گذاشت. خسارات تگرگ براساس درشتی تگرگها و مدت زمان بارش، تراکم و مرحله رشد درخت دسته بندی میشوند. تگرگ به تمام قسمت های روینده و زاینده درخت لطمه میزند. بسته به میزان آسیب وارده به درخت باید آن را “هرس سبز” نماییم.

  • زمانیکه در نیمه ی اول رشد گیاه و در هنگام کل تگرگ ببارد، باید درخت را هرس “کاهش” کنیم. شاخه های مصدوم نیز باید هرس شوند.
  • اما اگر خسارت تگرگ جدی نباشد، بعد از تگرگ باید درخت را با محلول بردو محلول پاشی کنید. و ۲ الی ۳ روز بعد شاخه های مصدوم را جدا کنید.
  • بارش تگرگ در زمان شاخه های خشبی شده، باید با سمپاشی محلول بردو آغاز شده و با حذف شاخه های مصدوم تکمیل شود. سپس مقداری کود پتاسه و فسفاته برای تقویت مو به خاک اضافه کنید.

هرس مو پس از آسیب خشکسالی

هرس انگور در سال های خشکسالی
موها در برابر خشکسالی تا حدودی مقاوم هستند. اما اگر فصل پاییز و زمستان بدون بارندگی باشند و از طرف دیگر تابستان بسیار گرم باشد. تاک ها دچار کم آبی خواهند شد. در این هنگام باید درختان مو را با روش “کاهش” هرس کنید. در هرس کاهش تعدادی از شاخه های بارده و جوانه ها هرس میشوند. بسته به میزان خشکی میتوان بین ۲۵ تا ۷۵ درصد از محصول را هرس کنید.
نتیجه گیری
در این بخش آسیب های وارده به درختان مو و همچنین نحوه ی مقابله و هرس اجباری آن را بررسی نمودیم. برای جلوگیری از بروز خسارت در باغ باید از ارقام مقاوم تر در برابر سرما استفاده کرد.
تاک ها از لحاظ مقاومت ۳ دسته هستند:

  • ارقام حساس به سرما که در صورت بروز یخبندان؛ ۷۰ درصد یا بیشتر جوانه ها آسیب میبینند.
  • ارقام نیمه حساس به سرما که در اثر بروز یخبندان، بین ۳۵ تا ۵۰ درصد جوانه ها آسیب میبینند.
  • ارقام مقاوم به سرما در اثر بروز یخبندان که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جوانه های آن آسیب میبینند.

بنابراین با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه ای؛ رقم موی مناسب برای باغ خود را انتخاب نمایید.
نهالستان پالیز نهال با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال انگور و دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام انگور را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال انگور یا کسب اطلاع از قیمت نهال انگور را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

paliz