چرا آلبالوها ترک میخورند؟

چرا آلبالوها ترک میخورند؟

چرا آلبالوها ترک میخورند؟
آلبالو میوه ی بسیار حساسی است. میوه ی آلبالو ممکن است در طول بارندگی و یا بعد از آن ترک بردارد. این ترک خوردگی در بعضی موارد بسیار شدید است، بنابراین برای فروش در بازار مناسب نبوده و عملا هیچ سودآوری به همراه ندارد. ترک میوه در برخی از ارقام بیشتر و در برخی کمتر دیده میشود. ترک خوردگی در محصول علاوه بر کاهش سوددهی، برداشت محصول را نیز با دشواری همراه میسازد. ترک ها راه نفوذ بیشتر آفات و قارچ ها به میوه را هموار میسازند. به این ترتیب تمام درخت را آلوده میکنند. ترک خوردگی کاهش وزن و کیفیت میوه را به همراه خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم بدانیم دلایل ترک خوردگی میوه ی آلبالو چیست. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چرا آلبالوها ترک میخورند؟

به طور کلی عامل اصلی ترک خوردگی، جذب بیش از حد آب توسط پوست میوه است. ترک خوردگی در نزدیکی بخش آب دار میوه رخ میدهد. حتی در مواردی که از درختان در برابر باران محافظت نماییم نیز ممکن است میوه ها کمی ترک بردارند.
خواص آلبالو

سه ترک خوردگی اصلی در آلبالو وجود دارد :

ترک گرد با نیمه گرد :

این ترک اغلب در اطراف دم میوه اتفاق میوفتد. زمانیکه باران میبارد، یک قطره آب روی میوه به سر میوه میچسبد. به این ترتیب میوه زمان بیشتری برای جذب آن دارد. به این ترتیب برای جذب آب، سرمیوه دچار ترک خواهد شد. همچنین در مناطقی خشک با آبیاری کم، بلافاصله پس از آبیاری، شکاف هایی روی آلبالوها ایجاد میشود.

ترک ریز :

بیشتر ناحیه تحتانی میوه را تحت تاثیر قرار میدهد. این ترک خوردگی معمولا در مراحل اولیه رشد میوه رخ میدهد. آسیب های این ترک و ترک گرد و نیمه گرد معمولا زیاد نیست، بنابراین در مسائل اقتصادی و فروش میوه اختلال چندانی ایجاد نمی‌نماید. در برخی موارد در زمان رسیدن میوه، این ترک ها به صورت چوب پنبه ای و مسدود میشوند.

ترک طولی :

این ترک غالبا به صورت نامنظم است و روی میوه شکاف های عمیقی ایجاد مینماید. این ترک ها بزرگترین آسیب را به محصول وارد میکنند. آسیب های آن قابل ترمیم نیست. ترک روی میوه بستری مناسب برای حمله آفات و کپک های خاکستری و سایر قارچ های تولید کننده ی کپک خواهد بود. این ترک ها بیشتر در دوران بلوغ رخ میدهند.
چگونه باید ترک روی آلبالوها را اندازه بگیریم؟

اندازه گیری درصد میوه های آسیب دیده :

معمولا ترک خوردگی شدت متفاوتی دارد که براساس آن میتوان خسارت وارده به درخت را اندازه گیری کرد. ساده ترین راه تعیین ترک خوردگی، اندازه گیری درصد میوه های آسیب دیده است. بنابراین درصد ترک خوردگی میوه های باغ در یک سال، حساسیت آن ارقام به ترک خوردگی را نشان میدهد. و تعیین کننده ی میزان بارندگی در منطقه نیست. معمولا ۶ تا ۷ هفته طول میکشد که آلبالوها به طور کامل برسند. در این مدت درخت در برابر بارندگی بسیار حساس است.

غوطه ور سازی در آب :

یکی دیگر از روش های تعیین حساسیت میوه، غوطه ور سازی آلبالوها در آب در یک دوره ی زمانی معین و اندازه گیری درصد آلبالوهای ترک خورده است. دوره ی زمانی براساس هدف آزمایش میتواند تغییر کند. به عنوان مثال ۵۰ رقم آلبالو سالم را به مدت ۱۰ ساعت در آب غوطه ور کرده و هر ۲ ساعت یکبار درصد میوه های آسیب دیده را اندازه گیری کنید.
نکته: زمان چیدن میوه ها میتواند در شاخص ترک خوردگی موثر باشد.

تعیین ترک خوردگی در شرایط باران مصنوعی :

این روش نسبت به روش قبل بهتر عمل میکند. این کار توسط آزمایشگاه انجام شده و با ایجاد باران مصنوعی شرایط باغ را به واقعیت نزدیک تر خواهیم کرد. این کار تحت دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد انجام میشود.
چه عواملی بر میزان ترک خوردگی موثرند؟

میزان جذب آب :

سرعت و مقدار جذب آب توسط میوه در میزان ترک خوردگی آن تاثیرگذار است. با جذب آب، وزن میوه افزایش یافته و حجیم تر میشود. به این ترتیب ترک خوردگی سطحی امری غیرقابل انکار خواهد بود.
ارقام آلبالو

به طور کلی ارقام آلبالو در برابر آب ۴ نوع ترک خوردگی را تجربه میکنند :

  1. آلبالوهایی با ترک خوردگی شدید: زمانیکه سرعت جذب آب زیاد و قابلیت انبساط پوسته کم است.
  2. آلبالوهایی با ترک خوردگی متوسط: زمانیکه سرعت جذب آب زیاد و قابلیت میوه برای انبساط زیاد است.
  3. آلبالوهایی با ترک خوردگی متوسط: زمانیکه سرعت جذب کم و قابلیت میوه برای انبساط کم است.
  4. آلبالوهایی با ترک خوردگی کم: زمانیکه سرعت جذب آب کم و قابلیت میوه برای انبساط زیاد است.

آستانه جذب آب :

حجم میوه پس از جذب آب و قبل از ترک خوردگی بین ۲ تا ۵ درصد افزایش میابد. و وزن آنها حدود ۱۸ درصد بیشتر خواهد شد. این مورد نشان میدهد که ارقام آلبالوهایی که آب کمتری جذب کرده و شاخص ترک خوردگی آنها پایین تر است، و همچنین آستانه جذب بالاتری دارند رقم ایده آل به حساب میایند. برعکس رقم بینگ که با آستانه ی ترک خوردگی پایین و شدت جذب آب بالا، شاخص ترک خوردگی بالایی دارد. (رقم بسیار حساس)

خصوصیت میوه :

نگهداری صحیح از آلبالو

مسائل مربوط به میوه که در میزان ترک خوردگی آن بسیار موثر است. شامل :

اندازه میوه : آلبالوهایی با اندازه ی بزرگ تر در برابر ترک خوردگی حساس ترند.
سفتی میوه : ارقامی با پوسته ی سفت تمایل بیشتری به ترک خوردگی دارند.
استحکام پوست میوه : هرچه ضخامت پوسته بیشتر باشد؛ حساسیت آن به ترک خوردگی کمتر خواهد بود.
روزنه های پوست میوه : روزنه ها نقشی در درصد ترک خوردگی ندارند. اما افزایش شدت جریان آب، باعث افزایش سایز روزنه شده و این عامل شدت جریان را افزایش خواهد داد.
محتویات کوتیکول (پوستک) : تشکیلات پوسته میوه بر میزان جذب آب و آستانه ترک خوردگی موثر است.
غلظت اسمزی : ترک خوردگی آلبالوها با غلظت اسمزی رابطه مستقیم دارد.
ظرفیت نگهداری آب توسط پوست میوه : این مقدار با درصد ترک خوردگی رابطه عکس دارد.
نتیجه گیری :
نهالستان پالیز نهال با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال آلبالو و دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام آلبالو را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال آلبالو یا کسب اطلاع از قیمت نهال آلبالو را دارید. حتما با مشاوران ما در نهالستان پالیزنهال تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

paliz