چگونه از درختان بادام در برابر سرمای دیررس بهاره محافظت کنیم؟

چگونه از درختان بادام در برابر سرمای دیررس بهاره محافظت کنیم؟

چگونه از درختان بادام در برابر سرمای دیررس بهاره محافظت کنیم؟
درختان بادام مقاومت بسیار خوبی در برابر سرما از خود نشان میدهند. خبر خوب اینکه اکثر درختان بادام در برابر سرمای زمستانه و پاییزه به خوبی مقاومت کرده و در محصول دهی آنها هیچگونه خللی وارد نمیشود. اما سرمای بهاره، میتواند آسیب های جدی به درختان بادام وارد کند. دلیل آن سردشدن ناگهانی هوا است که باعث یخ زدن گلهای درخت و جوانه های میوه خواهد شد. میزان مقاومت سرمایی ارقام مختلف درختان بادام متفاوت است. در برخی ارقام این اختلاف به ۵ درجه ی سانتیگراد نیز میرسد. در این بخش قصد داریم تا روشهای مقابله و پیشگیری از سرمازدگی بهاره در درختان بادام را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

سرمای بهاره چگونه به درختان آسیب وارد میکند؟

عوامل مختلفی در میزان آسیب رسانی سرمای بهاره به درختان تاثیرگذار است. که ۳ مورد از مهم ترین آنها:

  • شرایط درونی شکوفه ها عامل ایجاد مقاومت متفاوتی در برابر سرما میشود.
  • وضعیت گل روی درخت و میزان رشد آن
  • نوع رقم درختان و شکوفه ها

حداقل دمای قابل تحمل برای درختان بادام در مرحله ی غنچه بسته ۴٫۵- درجه ی سانتیگراد است. اگر گل باز شده باشد حداقل دمای قابل تحمل به ۳- درجه ی سانتیگراد میرسد. اگر میوه تازه و سبز باشد این دما به ۱- درجه ی سانتیگراد میرسد. همانطور که دیدید هرچه از مرحله ی غنچه ی بسته به سمت رسیدن میوه ها نزدیک تر شدیم تحمل سرمایی کاهش یافت. زمان تشکیل چغاله درخت حساس ترین وضعیت نسبت به سرما را دارد. بنابراین اگر در زمان تشکیل میوه، باغ دچار سرمازدگی شود؛ خسارات وارده ۵ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مقاومت ارقام مختلف بادام به سرما

ارقام مختلف درخت بادام مقاومت های متفاوتی نسبت به سرما از خود نشان میدهند. عوامل متعددی نیز در این امر دخیل هستند.
از جمله تفاوت در شکل ظاهری گلها؛ رقم بومی مناطق سردسیر باشد یا خیر؟ همگی عوامل درونی هستند که در میزان آسیب دیدگی درختان و خسارت به باغ تاثیرگذارند.
ارقام مقام بادام
ارقامی که گلبرگ های نیمه باز دارند و اندام های جنسی گل پوشانده میشود، مقاومت بیشتری در برابر سرما از خود نشان میدهند.
روش های بلندمدت حفاظت از درختان بادام در برابر سرمای بهاره
روش های بلندمدت درواقع اعمالی است که پیش از کاشت نهال باید رعایت شود تا از سوختن جوانه ها در مقابل سرمای ناگهانی (در مناطق مستعد سرمای ناگهانی) محافظت شود. در ادامه به روش های بلند مدت حفاظت درختان میپردازیم:

انتخاب منطقه ی مناسب برای احداث باغ بادام :

بسته به نوع رقم و شرایط اکولوژیکی، تحمل درختان بادام در مقابل سرما متفاوت است. با بررسی و مطالعه درمیابیم که کدام رقم برای کاشت در باغ ما مناسب تر است. برای این کار باید فاکتورهایی از قبیل ارتفاع از سطح دریا، موقعیت جغرافیایی باغ، شیب زمین و آب و هوایی و میزان و جهت وزش باد منطقه بررسی شود.
انتخاب منطقه ی مناسب باغ بادام

انتخاب گونه و رقم با مقاومت بالا در برابر سرما :

حال به بررسی گونه ی مناسب با شرایط باغ میپردازیم. درختان نیازمند شرایط اکولوژی معین از قبیل دما؛ آب و خاک و طول فصل رویش منطقه و… هستند. باید نهال بادامی که در باغ میکاریم با شرایط منطقه ای باغ ما تطبیق داشته باشد. تا بتواند بهترین عملکرد را ارائه دهد.

انتخاب ارقام دیرگل :

زمان گلدهی درختان یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در هنگام کاشت باید به آن توجه شود. درختان دیرگل معمولا از سوختن جوانه ها در سرمای دیررس بهاره در امان میمانند. پس اگر باغ شما در منطقه ی سرد با احتمال سرمای دیررس بهاره است. سعی کنید از ارقام دیرگل جهت کاشت در باغ استفاده کنید. ارقام بادام شاهرودی ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۲۱، بادام آذر، بادام شکوفه؛ بادام یلدا، بادام دیرگل سهند جزو دیرگل ترین ارقام بادام شناخته میشوند.

  • طول دوره ی گلدهی : طول دوره ی گلدهی درختان میتواند در مناطق مختلف متفاوت باشد. طول دوره ی گلدهی تاثیر زیادی در میزان خسارت سرمازدگی ندارد. اما باید سعی کنید از ارقام دیرگل برای کاشت در باغ استفاده کنید.
  • موقعیت جوانه ها روی شاخه : با توجه به اینکه سرما در بخش های نزدیک به زمین و گرما به سمت بالا میرود. شکوفه هایی که در بخش های پایینی شاخه های درخت قرار دارند، بیشتر در معرض سرما قرار میگیرند. جالب است بدانید باز شدن شکوفه ها در یک درخت به موقعیت جوانه روی شاخه بستگی دارد. اگر در زمان سرمازدگی هنوز جوانه ها باز نشده باشند از سوختن جوانه ها جلوگیری میشود.
  • رابطه نیاز سرمایی و حرارتی با زمان گلدهی : طبق بررسی های انجام شده درختانی که نیاز سرمایی بیشتری دارند، دیرگل ترند. رقم بادام سهند و بادام A200 و بادام A230 به علت نیاز سرمایی بالایی که دارد، دیرگل تر خواهد بود.

احداث باغ در زمین های شیب دار :

بهتر است درختان بادام را در زمین های شیب دار روی تپه ها و دامنه ها بکاریم. به این ترتیب از سوختن جوانه ها در سرمای ناگهانی بهاره جلوگیری میشود. دلیل آن تشعشع سرمایی که در مناطق پست و دره ها وجود دارد که باعث میشود در این نقاط دمای هوا تا حدود زیادی کاهش یابد. سرمای هوا به قدری زیاد است که باعث سوختن جوانه های درخت خواهد شد.
اخداث باغ دیمی

احداث بادشکن :

احداث بادشکن در مناطق بادخیز یک روش موثر و البته هزینه بر است. بادشکن به دو روش مصنوعی یا با استفاده از درختچه کوتاه ایجاد میشود. درختان و درختچه ها را در یک ردیف منظم به صورت یک دیواره در اطراف باغ میکاریم. بادشکن ها را براساس شدت باد و ارتفاع درختان و جهت وزش باد میکاریم. اگر از بادشکن طبیعی استفاده میکنید. باید درختان را چند سال زودتر از رقم اصلی بکارید تا بتواند از نفوذ سرما به داخل باغ جلوگیری کند.
احداث بادشکن در مناطق بادخیز
نتیجه گیری
نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال بادام است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام بادام را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. اگر قصد خرید نهال بادام یا کسب اطلاع از قیمت نهال بادام را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

paliz