برای باغ انگور به چه کودهایی نیاز داریم؟

برای باغ انگور به چه کودهایی نیاز داریم؟

برای باغ انگور به چه کودهایی نیاز داریم؟
کوددهی به درختان انگور نه‌تنها باعث افزایش سلامتی درختان و پیشگیری از ابتلا به بیماری در درختان شده، بلکه افزایش محصول دهی و کیفیت بالاتر محصولات را نیز به همراه دارد. بنابراین یکی از مهم ترین مراحل نگهداری درختان انگور به شمار میرود. باغداران حرفه ای میدانند چرا و چگونه باید درختان مو خود را کوددهی کنند، تا بیشترین بهره وری و محصول دهی را داشته باشند. اگر میخواهید بدانید درختان انگور شما به چه کودهایی نیاز دارند، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برای باغ انگور به چه کودهایی نیاز داریم؟

کودرسانی به درختان انگور با اهداف متعددی انجام میشود. که مهم ترین آنها، افزایش باردهی درختان، افزایش کیفیت محصولات، رشد بهتر درختان و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، در برخی موارد نیز برای درمان بیماری هایی از قبیل کمبود مواد آلی و معدنی در درختان میباشد. قبل از کودرسانی به درختان انگور باید دو فاکتور بسیار مهم را در نظر داشته باشید. میزان مواد معدنی در خاک و میزان مواد معدنی مورد نیاز درختان، با توجه به این دو فاکتور بسیار مهم و ایجاد تعادل بین آنها میتوانید یک باغ انگور بسیار پرثمر داشته باشید. برای ایجاد تعادل و برطرف سازی کمبودهای مواد معدنی در خاک از کودهای شیمایی استفاده میکنیم.
کوددهی باغ انگور

به طور کلی برای داشتن یک موستان عالی احتیاج به دو نوع کود داریم:

  • کودشیمایی
  • کود آلی

که هریک را باید براساس نیاز درختان مو به آن ها اضافه کنیم. توجه داشته باشید که زیاده روی در استفاده از کودشیمایی، همانند کم روی میتواند آسیب های جدی به درختان وارد سازد. بنابراین آگاهی از میزان دقیق نیاز درختان الزامی است.

مصرف کودشیمای و آلی باید چقدر باشد؟

همانطور که پیشتر گفتیم قبل از کودرسانی به خاک، باید یک آزمایش خاک از چند بخش زمین خود (از خاک رویی و عمقی) گرفته و از میزان مواد معدنی و آلی موجود در خاک آگاه شویم. به این ترتیب راحت تر میتوانیم درباره ی میزان اضافه کردن کودشیمایی و آلی به خاک تصمیم گیری کنیم.
براساس آزمایش های انجام گرفته از خاک، معمولا به نظر میرسد که عناصر اصلی به خصوص پتاسیم و فسفر به میزان کافی در خاک وجود دارد. اما به علت واکنش های شیمایی و درون مولکولی آنها با سایر عناصر، ترکیبی به دست میاید که درخت انگور قادر به جذب آن نیست، بنابراین با فقدان این عنصر در خاک تفاوتی ندارد و باید توسط کودهای شیمایی خاک تقویت شود.

با آگاهی از نیاز درختان انگور باید دانست که کوددهی به درختان مو براساس ۳ فاکتور اصلی تعیین میشود :

  • بارندگی: در مناطق پرباران به علت شسته شدن مداوم خاک باید کودهای شیمایی را به مقدار کم اما در تعداد دفعات بیشتری به خاک اضافه کنیم.
  • خاک: در برخی از زمین ها به علت بافت خاک امکان حرکت مواد معدنی به وسیله آب وجود ندارد و دسترسی ریشه به جذب مواد آلی و معدنی محدودتر است. بنابراین در اراضی با خاک های سنگین باید مقدار بیشتری کود به خاک اضافه شود. در خاکهایی که مواد غذای ذخیره دارند و همچنین امکان حرکت مواد مغذی به وسیله ی آب در آن فراهم است، میتوانیم از کود کمتری استفاده کنیم.
  • ارقام انگور: همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هر رقم از نهال انگور نیازمند به مقدار مشخصی کود شیمایی و آلی است. به طور کلی میتوان گفت ارقامی که میوه های درشت تری دارند و رشد درختان زیادتر است، معمولا به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. و بالعکس ارقامی با میوه های ریزتر و یا رشد کمتر درختان، به کودرسانی کمتری نیز احتیاج دارند.

عناصر اصلی و فرعی درختان مو

عناصر اصلی مورد نیاز درختان مو، ازت، فسفر، پتاسیم و کلسیم است. این رقم به عناصر فرعی نیز به میزان کمتری نیاز دارد که اصطلاحا به آنها میکروالمانت میگویند. شاید نیاز درخت به میکروالمانت ها کمتر از عناصر اصلی باشد. اما میتوان گفت میکروالمانت ها وظایف بسیار مهمی از قبیل فعالیت های تنفسی؛ فتوسنتز، سوخت و ساز بهتر گیاه و جلوگیری از پیری درختان را برعهده دارند. از دیگر وظایف میکروالمانت ها شرکت در برخی از واکنش های شیمیایی و اصلاح چسبندگی پروتوپلاسم ها و تنظیم غلظت محتوای آن است. این کار باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و یخبندان و همچنین گرما و خشکی خواهد شد.
کوددهی باغ مو

درختان مو به چه میزان از عناصر اصلی و فرعی نیاز دارند؟

در این بخش میخواهیم ۷ عنصر مورد نیاز درختان را به تفکیک بررسی کنیم. به طور کلی میزان استفاده از کودهای شیمایی به مجموع جوانه های باردهنده و مقدار محصول آن رابطه ی مستقیم دارد. یعنی هرچقد جوانه های باردهنده و محصول درخت مو بیشتر باشد، نیاز آن به کودرسانی نیز بیشتر خواهد بود.

در جدول زیر نیاز به عناصر به ازای هر یک تن انگور در هکتار به تفکیک بیان شده است :

برای هر درخت مقادیر زیر از کود شیمایی مورد نیاز است

نام عنصر مقدار موردنیاز (کیلوگرم در هکتار) توضیحات
ازت ۶ تا ۸ به صورت خالص
فسفر ۱۰ تا ۱۲ به صورت خالص
پتاسیم ۱۲ تا ۱۴ به صورت خالص نسبت N.P.K دراین فرمول N=1, P=1.2 1.5, K=2 است.
بر ۴ تا ۵ به صورت اسید بوریک
منگنز ۲۰ تا ۳۰ به صورت سولفات منگنز
روی ۲ تا ۳ به صورت سولفات روی
آهن ۴ تا ۵ به صورت سولفات آهن
    • ۲۰ تا ۳۰ تن کود حیوانی هر ۳ تا ۴ سال یکبار تمدید شوند.

نتیجه گیری
نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال انگور و دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و قادر است انواع ارقام انگور را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. اگر قصد خرید نهال انگور یا کسب اطلاع از قیمت نهال انگور را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

paliz