شرایط محیطی کاشت بادام درختی

شرایط محیطی کاشت بادام درختی

شرایط محیطی کاشت بادام درختی
بادام درختی یک درخت خزان دار است. در شرایط مساعد کاشت قادر است بین ۶ تا ۱۰ متر رشد کند. برای کاشت این رقم نیازی به کاشت رقم گرده افشان وجود ندارد. پایه ی اصلی برای این رقم پایه بادام تلخ است. اگر درخت بادام خود را به روش دیمی میکارید، میوه ی درخت کوچکتر خواهد بود. به همین دلیل، درخت نیازی به تنگ شدن ندارد. برای هرس درختان از روش فرم جامی تاج باز استفاده میشود. در این مقاله به شرایط محیطی کاشت بادام درختی میپردازیم.

شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت نهال بادام درختی

درخت بادام نیاز دارد تا قبل از کاشت در یک دوره ی سرمایی ویژه قرار گیرد. دوره ی سرمایی بر اساس رقم بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ ساعت قرار گیری در دمای کمتر از ۷- درجه ی سانتیگراد است. پس از پایان این دوره، جوانه زنی درخت بادام در فصل بهار یکنواخت شده و مقاومت درخت در برابر سرمای زمستان افزایش خواهد یافت. محصول دهی درخت بادام پس از گذراندن این دوره افزایش چشمگیری خواهد داشت. (گذراندن دوره ی سرمایی برای تمامی درختان بادام ضروری است.)
شرایط کاشت نهال بادام

  • درخت بادام نسبتا زودگل است. این رقم در برابر سرمای دیررس بهاره مقاومت چندانی ندارد. ۶ تا ۸ ماه زمان لازم است تا گل های این رقم به میوه های رسیده تبدیل شوند.
  • خاک مناسب برای کاشت نهال بادام درختی
  • خاک های لومی برای کاشت این رقم مناسب است. قبل از کاشت نهال بادام درختی یک آزمایش تجزیه خاک گرفته و مواد مغذی خاک را بررسی کنید.

نهال بادام درختی را چگونه بکاریم

قبل از کاشت نهال بادام درختی باید یک بادشکن در اطراف باغ بکاریم. برای این کار باید از ردیفهای درخت یا یک کمربند مصنوعی استفاده کنید. بادشکن مصنوعی کمی گران است. اما دقیقا از زمان احداث، قابل استفاده است. اگر از ردیفهای درخت به عنوان بادشکن استفاده میکنید، از سال سوم به بعد قابل استفاده خواهد بود. رقم سرو، یکی از بهترین ارقام بادشکن برای این درختان است. پس از آزمایش خاک و بررسی کمبودهای آن کودهای آلی مناسب را به آن اضافه میکنیم. برای تقویت خاک قبل از کاشت به ازای هر هکتار باید ۲۰۰ کیلوگرم ازت و ۲۰۰ کیلوگرم فسفر به خاک اضافه کنید. بهتر است نهال خود را اوایل آبان تا اوایل دی بکارید. فاصله ی کاشت مناسب کاشت برای هر رقم متفاوت است. به همین دلیل قبل از کاشت نهال بادام از فاصله ی کاشت استاندارد آن آگاه شوید. اما به طور معمول فاصله ی ۵ در ۵ متر مربع برای کاشت نهال بادام درختی مناسب است. اگر درختان در فاصله ی کمتر از فاصله ی کاشت استاندارد خود کاشته شوند، شاخه و برگ درختان مانع از دریافت نور مناسب به سایرین خواهند شد. عبور و مرور وسایل نقلیه کشاورزی با دشواری مواجه شده و همچنین ریشه های درختان در خاک با کمبود مواد غذایی مواجه میشوند. اگر درختان در فاصله ی بیشتر از فاصله ی استاندارد خود کاشته شوند، باعث هدر رفت منابع و آبیاری و صرف هزینه های اضافی خواهد شد. همچنین برای مصارف تجاری، از فضای زمین به خوبی استفاده نمیشود.
درخت بادام درختی را چگونه بکاریم

آبیاری مناسب نهال بادام درختی

مهمترین مرحله ی نگهداری درخت بادام، آبیاری به موقع آن است. آبیاری به موقع علاوه بر افزایش محصول دهی، بر حفظ سلامت درخت نیز موثر خواهد بود. درختان بادام را باید در فصول بارندگی و فصل رشد بیشتر آبیاری کنیم. در فصول سرما و یخبندان باید میزان آبیاری را کاهش داده و یا متوقف کنیم. آبی برای آبیاری این رقم مناسب تر است که دارای مقدار کمی نمک باشد. بهتر است برای آبیاری این رقم از روش دیمی استفاده نشود. روش متداول آبیاری درخت بادام درختی، آبیاری سطحی و آبیاری قطره ای است.

  • به طور میانگین هر هکتار باغ بادام درختی به ۶ تا ۸ هزار مترمکعب آبیاری نیاز دارد. لازم است هر ۲ تا ۴ هفته یکبار درختان بادام خود را آبیاری کنید.
  • البته در سال اول کاشت نیاز درخت به آبیاری بیشتر است. نهال های کمتر از یکسال را باید هر ۱۰ روز یکبار آبیاری کنید.
  • اگر قصد کاشت نهال بادام خود به صورت دیمی دارید. باید میزان بارندگی منطقه ی کاشت حداقل ۴۰۰ میلی لیتر باشد.

آبیاری مناسب درخت بادام

بادام درختی خود را چگونه هرس کنیم.

درخت بادام درختی خود را به دو روش هرس کنید:

  1. هرس سالیانه: درخت بادام خود را هر ۲ تا ۳ سال یکبار هرس کنید. شاخه های خشک و آفت زده و اضافه و پاجوش ها را ببرید.
  2. هرس فرم دهی: درخت بادام را به فرم جامی هرس میکنند. درخت بادام در برخی از ارقام به شکل افقی رشد میکنند. باید آن ها را از ۱۲۰ سانتی متری قطع کنید. در درختانی که به روش عمودی رشد میکنند، باید در سال دوم بالاترین جوانه روییده را از پایین محل رویش و بالاتر از بقیه شاخه ها ببرید. سایر شاخه ها را از هر ۴ طرف هرس کنید.
  3. در سال سوم شاخه های فرعی را تا ۳۰ سانتی متری ببرید. و سایر شاخه ها را سربرداری کنید.
  4. درسال چهارم سربرداری انجام ندهید.

بادام درختی خود را چگونه هرس کنیم
نکته: بهترین فصل هرس درختان، فصل زمستان (اسفندماه) است.
نتیجه گیری
قبل از کاشت نهال بادام درختی باید یک آزمایش خاک از زمین گرفته و کلیه مواد غذایی موجود در خاک بررسی شود. سپس مواد غذایی که در خاک با کمبود مواجه است را با استفاده از کودهای آلی و شیمیایی تامین کنیم. سپس مربع هایی به فاصله ی ۵ متر مربع از یکدیگر ایجاد کرده و نهال بادام درختی خود را میکاریم. آبیاری درخت باید به صورت منظم انجام شود. هرس مناسب در سال اول انجام میگیرد و پس از آن درخت نیاز چندانی به آبیاری ندارد.
نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی پرورش و فروش نهال بادام درختی است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران قادر است انواع ارقام بادام را در هر مقیاسی برای مشتری فراهم کند. دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر است. اگر قصد خرید نهال بادام یا کسب اطلاع از چگونگی احداث باغ بادام را دارید حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی احداث باغ بادام را بخوانید.

paliz